} Majfest {

• Majdag // Valborgsaften // Voldermisse // Walpurgisnacht // Beltane

• Der sker så meget for tiden & følelserne kan godt gå lidt højt disse dage! Med Valborgsaften i fredags kunne vi danse sommeren ind & fejre, at vi befinder os midt mellem forårsjævndøgn & Sommersolhverv.

• Denne højtid fejrer, at vi nu bevæger os henover tærsklen til sommeren — vi er nu halvvejs til Midsommer. De lyse nætter begynder her nordpå & naturen står snart grøn & i blomst. Frodighed så langt øjet rækker & Bøgen springer ud med sine saftige lysegrønne blade. Nu drives kvæget atter ud på sommergræsning & bliver her hele sommeren, så de kan spise sig kornfede.

• Almindeligvis brugtes denne højtid til at udføre ritualer, der skulle sikre høsten, beskytte afgrøderne, dyrene & menneskene den kommende sommer. Om aftenen d. 30. april (Valborgsaften) tændte man bål for at holde onde ånder & væsner væk (senere hen hekse) & fejre overgangen mod lyset. Bålet blev anset for at være helligt & måtte kun tændes med vild ild, dvs ild frembragt ved at spinde en pind på en fordybning i en gren eller ved at slå to flintesten sammen. Denne hellige, naturfrembragte ild, anså man for at være rensende & lykkebringende & man mente, at dens røg havde beskyttende & lutrende egenskaber.

• Mange steder i Norden & de Keltiske lande dansede man i cirkel om bålet & sang — & senere på aftenen sprang man hånd i hånd over de brændende gløder, da man mente det bragte held, lykke & frugtsommelighed. Ilden fra Valborgsbålet bragte man derefter hjem på fakler & tændte op i arner, ildsteder, pejse & senere brændekomfurer- & ovne. Denne ild skulle nemlig være særligt god, brødfødende & beskyttende.

• Derfor er det oplagt også i dag at holde en bålfest med sang & dans; en fest hvor vi fejrer at foråret & lyset nu bringer fornyelse & frugtbarhed med sig, at alt springer ud i fuldt flor disse uger. Her i nutiden kan vi bruge bålets hellige flammer til at rense os & smide vinterens tungsind, følelser & mørke. (Da der er regler for antændelse af bål de fleste steder i Danmark bør man selvfølgelig orientere sig om dette & ikke tænde bål et farligt (eller ulovligt for den sags skyld) sted ude i naturen). Er man ikke så meget til et lille bål i egen have eller bålfad, som man i hvert fald gerne må så længe der er så meget regn… så kan man meditere & visualisere et bål, man lader rense & danser om & hopper over.

• Et gilde med mad & drikke skulle selvfølgelig også til tilbage i bondesamfundene & man pyntede hjem, buske & kvæg med gule majblomster & ofrede mad & drikke til naturånderne. Nogle steder i Norden & de keltiske lande pyntede man også buske med farvede bånd & muslingeskaller. Alt dette bliver symbol på forårets frugtbarhed, som vi ærer, & fejrer at livskraften bryder frem af jorden med styrke, farver, dufte & lyde.

• Dette er helt i tråd med Tyrens frugtbarhedsenergi. Man mente også at netop denne aften (Valborgsaften) er afstanden mellem verdenerne tyndere, hvorfor kontakt til ånder, hellige undfangelser mm kunne opstå. Valborgsaften står da også præcis modsat Allehelgensaften, en lidt mere kendt fejring af åbne forbindelser til den åndelige verden. Vi har altså to aftener om året — i begyndelsen af Tyrens & Skorpionens sæsoner, hvor der er mulighed for at kontakte ånder, engle & afdøde, fordi bevidsthedens slør er tyndere under skumringen.

• Næste dag var en festdag med blomsterbinding & dans om Majstangen; en høj mast pyntet med kranse af frisk bøgeløv & farvestrålende bånd, der er symboliserer på sommerens farver & frygtbarhed. Her dansede unge kvinder om stangen hver med et bånd, så stangen til sidt var bundet ind i de farvede bånd, der symboliserer sommerens farver & frugtbarhed. Lige under toppen hang en grøn & frodig krans & her fejre man selv befrugtningen. (Der skal ikke så meget fantasi til se majstangen som et fallisk symbol). Nogle steder foregik der i bogstaveligste forstand befrugtning om aftenen & i nogle kulturer løb man ud i skoven & fandt sig en partner, bare for denne ene nat. Helt så frivol behøver vi dog ikke være for at invitere frugtbarheden ind i vores liv, man kan også male hinanden på maven, lave dampbad & spise æg.

• Valborgsaften er opkaldt efter den engelske nonne sankt Walpurga (død 779), der missionerede i Frankerriget. Hun blev kanoniseret samtidig med at hendes relikvier blevet flyttet til Eichstätt i Tyskland i år 870. Endnu et eksempel på hvordan Kristendommen har forsøgt at konvertere de gamle hedenske traditioner & overskrive dem med kristen symbolik. Dermed skiftede bålet også natur, om nu brugte man det til at våger for ikke at blive overlistet af de underjordiske kræfter (læs alt det hedenske).

• Først senere kom myten om Heksesabbaten ind i Folketroen. Her troede man at alle hekse fløj til Bloksbjerg (eller Tromsø) netop denne aften for at holde ting.

• Hvornår man vil fejre sommerens indtog & de lyse nætters komme, kan man i min optik selv om. Vil man fejre den om aftenen d. 30. April med bål, 1. Maj med bånd & dans, under Bøgen med en øl, når den springer ud eller med gule blomster & lys, når vi når midtpunktet imellem Forårsjævndøgn & Sommersolhverv, er åbent. Det astrologiske midtpunkt falder på onsdag d.5.

• I år giver denne dag mening for mig, da vi har et meget kraftfuldt frugtbarheds møde i fremtiden & frihedens tegn: her står Månen & Jupiter nemlig I konjunktion i de sidste grader af Vandbæreren & i konjunktion på MC (på det tidspunkt Solen skifter fra 14°59′ til 15°00′).

• I alle fald, glædelig sommerens indtog også selvom disse dage er en kende grå & blæsende.

..
..
Billedet er af Franz von Stuck (1863 –1928) & hedder “Dancing Circle”, 1910.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Shopping cart
Der er ingen produkter i kurven!
Fortsæt med at handle
0